Mystery Shopping

Vad är Mystery Shoppping?

Mystery shopping är en metod som används av företag för att utvärdera hur deras personal uppträder och hanterar kunder. En person som utför mystery shopping, som också kallas en "mystery shopper", agerar som en vanlig kund och observerar och rapporterar tillbaka på sin upplevelse. Detta kan omfatta saker som hur väl personalen hälsar på kunderna, hur hjälpsamma de är, hur snabba de är att besvara frågor och hur bra de följer företagets riktlinjer. Mystery shopping kan användas för att förbättra kundservice och hjälpa företag att upprätthålla höga servicestandarder.

Mätnings av personlig service

Vi fokuserar först och främst på det personliga mötet mellan personal och kund. Det är ett område som vanligtvis är svårt att mäta. Kundundersökningar så som NPS är ett bra komplement där resultatet svarar på frågan ”Är det bra eller dåligt?” Med Mystery Shopping ger vi svar på ”Varför” och ”Vad är bra och vad kan förbättras”.

AvisitWeb

AvisitWeb är Avisits egna webapplikation. Plattformen har tre användare: kund, observatör och administratör. Observatörerna fyller i frågeformulären och skriver rapporterna, administratörerna kvalitetssäkrar rapporterna och kunderna läser sina rapporter. Som kund hittar ni alla rapporter på en och samma plats. Ni kan även generera egna sammanställningar och jämförelser.

Vår personal

Personerna som ska utföra Mystery Shopping besöken är av stor betydelse för hur pålitlig datan blir. Vi lägger stort fokus på att rekrytera rätt typ av personer, utbilda dem och hjälpa dem med frågor för att säkerställa kvalitén på rapporterna. Det gör att ni med gott samvete kan ta beslut baserat på underlaget ni får från oss.

Mystery Shopping mäter av ”sanningens ögonblick” i en kundresa. Mätningen ger ökad insikt & utvecklingsmöjligheter till verksamhetens kundupplevelse. Rent praktiskt skickar vi ut personer till våra kunders verksamheter för att agera som vanliga kunder. De går igenom en vanlig kundresa och svarar därefter på frågor och återberättar upplevelsen. Personalen de möter vet aldrig om att kunden egentligen är en observatör och ändrar därför inte sitt agerande.

Vad tittar du på först?

Med allra största sannolikhet tittade du på den vita pricken i cirkeln. Så fungerar de allra flesta. Vi hittar det som sticker ut o­ch det gör även gäster under en gästupplevelse. På grund av detta kretsar oftast feedback från gäster kring en specifik sak eller händelse. När gästen sen ska svara på frågor kring andra områden kan feedbacken bli något färgad av den där pricken. Det blir då svårt att veta vad som faktiskt fungera bra och vad som behöver förbättras.

Gör det tydligare med Mystery Shopping!

Genom att dela upp en gästs besök i separata kategorier och använda en observatör som inte låter sig bli färgad av en händelse kan styrkor och svagheter på gästupplevelsen isoleras och presenteras. Observatören har inför varje besök läst en uppdragsbeskrivning som beskriver verksamhetens planerade gästresa. Utifrån den kan observatören objektivt och subjektivt fylla i och beskriva hur besöket gick till samt hur det upplevdes utifrån de olika kategorierna.

Vanliga frågor & svar om Mystery Shopping

Varför använda sig av Mystery Shopping?

Konkurrensen har blivit hårdare de senaste åren och individer jagar upplevelser. Med Mystery Shopping mäter man hur kunder upplever verksamheten. Resultatet från mätningarna ger er en tydligt bild av hur verksamheten upplevs, en tydlig översikt samt ger mer koll på era kunders synsätt. Mystery shopping är ett enkelt verktyg för att få personalen medveten om hur viktigt kundmötet är. Den ökade medvetenheten hos personalen leder till ökad försäljning och nöjdare kunder. Allt för att nöjda kunder köper mer.

Mystery shopping är en metod som kan användas av ett brett spektrum av företag, inklusive butiker, restauranger, hotell, banker, telekommunikationsföretag, biluthyrningsföretag, flygbolag, spelbolag, tjänsteföretag och många andra. Dessa företag kan använda mystery shopping för att mäta kvaliteten på sin service, att upptäcka eventuella problem med personalen, att identifiera områden som kan förbättras och att öka kundtillfredsställelsen. Mystery shopping kan också användas av företag som vill mäta kvaliteten på sina produkter eller tjänster jämfört med konkurrenter.

Hur kan man arbeta med Mystery Shopping?

Projektbaserat

Vår projektbaserade arbetsmodell innefattar en intensiv period av mätningar för att få fram ett relevant underlag att arbeta med. Därefter får ni tid att arbeta med förbättring av kundmötet med resultatet som ett underlag. Efter förbättringsarbetet utför vi en uppföljning av mätningar för att få en tydlig bild av effekterna från förbättringsarbetet. 

Löpande

Med löpande mätningar får man kontinuerligt rapporter under en längre tidsperiod. Det gör att man parallellt med rapporterna även arbetar med förbättringsarbete och utveckling av verksamheten. Löpande mätningar ger generellt sätt mer långsiktiga effekter.

Hur fungerar arbetsprocessen?

Vi har valt att illustrera vår process med en bild. Normalt sätt startar vi alltid med ett grundligt förarbete. Därefter utför vi en första mätning som ger en indikation på hur nuläget är i verksamheten. Efter nulägesanalysen får ni en sammanställning och vi träffas för att se hur man kan arbeta framöver med verktyget.

Hur kan man använda sig av resultatet?

Resultaten från undersökningar kan användas för hela verksamheten på tre nivåer. Vi förespråkar att så många medarbetare som möjligt är involverade i resultaten på olika nivåer. Vi skapar inloggningar till samtliga plan, ledning, regionsansvarige och per enhet.

Ledning

Ledningen kan med resultatet utifrån mätningarna få en tydlig överblick över verksamhetens kundupplevelse för att kunna fatta strategiska beslut, se hur de enskilda enheterna levererar och få en tydlig inblick i försäljningsprocessen.

Region

Varje regionsansvarige kan ta del av resultaten mer specifikt för varje enhet. Det kan den ansvarige använda för att utveckla och kvalitetssäkra den enskilda enheterna och höja nivån för distriktet till att bli det bästa.

Enhet

Här har den ansvarige enhetschefen ett ansvar att tillsammans med personalen lyfta fram vad som gjorts bra och presentera vilka utvecklingsområden som finns utifrån resultatet och kommentarerna. Rapporten kan presenteras på den gemensamma anslagstavlan så att all personal får ta del av den.

Det finns många fördelar med att använda mystery shopping:

  1. Det ger företaget en uppfattning om hur deras personal uppträder mot kunder, och om det finns några områden som behöver förbättras.

  2. Det ger personalen en chans att få feedback på hur de gör sitt jobb och vad de kan göra bättre.

  3. Det kan hjälpa företaget att förbättra sin kundservice och öka kundtillfredsställelsen.

  4. Det kan hjälpa företaget att upprätthålla höga servicestandarder och förbättra sin varumärkesbild.

  5. Det kan användas som ett verktyg för att belöna och uppmuntra personalen som gör ett bra jobb.

Kvalitetssäkring av Avisit

Vårt mål är att ge våra kunder en tydlig bild av deras verksamhet och kundupplevelse samt presentera utvecklingsmöjligheter. Produkten vi levererar ska vara enkel att arbeta med och inspirera till utveckling. Vi har digitaliserat delarna som mår bäst av det, men vi är övertygade om att den personliga kontakten mellan oss och våra kunder skall förbli personlig.

Vi behöver kvalitetssäkra flera delar i vår arbetsprocess för att säkerställa att ni som kund alltid ska få pålitliga rapporter och vi skall nå vårt mål.

Förarbetet

Det första steget i ett samarbete innebär att vi ska förstå oss på våra kunders verksamhet gällande värderingar, mål, arbetsprocesser och rutiner. Det ger oss underlaget vi behöver för att skapa rättvisande frågeformulär och förbereda våra observatörer.

Våra observatörer

Våra observatörer är de som samlar in all vår data. Vi säkerställer att de har rätt förutsättningar för att svara på frågorna på ett korrekt och sanningsenligt sätt. Alla våra observatörer har från början genomgått en personlig intervju, grundlig utbildning i mystery shopping, branschcertifieringar och personlig genomgång vid första rapport. Alla observatörer har alltid möjlighet att prata med en handläggare och vi har dessutom regelbundna uppföljningar. Alla observatörer arbetar under sekretess.

Rapportering

Varje gång en observatör har genomfört en observation fyller hen i frågeformuläret vilket genererar en rapport. Innan den rapporten går till kund kvalitetssäkras den av administratörer i AvisitWeb. Det här arbetssättet finns till för att kunden alltid ska få korrekta rapporter med ett tydligt och lättförståeligt språk.

Andra tjänster

  • Vi utför Workshops med fokus på medarbetaren och kunden. Resultatet av Mystery Shopping analysen blir ett naturligt underlag för workshopen. Målet med workshopen är att lämna med konkreta och genomförbara åtgärder med så små medel som möjligt för maximerad effekt. Resultatet av workshopen leder till ökat medvetande hos personal inom service, kunskap och försäljning som sedan speglar sig ut mot kund.

  • När du vill ta reda på kundernas uppfattning i olika frågor i direkt anknytning till besöket i butiken/enheten är intervjuer en bra metod. Genom att intervjua kunderna innan och/eller efter besöket får du direkt svar på exempelvis hur effektiv en kampanj är, varför de valt att handla eller varför de inte har gjort det. Resultatet ger dig insikter och förståelse för hur kunderna upplever besöket samt vad som triggar dem till köp.

  • Verksamheter utför flertalet olika interna mätningar, allt från mindre dagliga avcheckningspunkter till omfattande interna revisioner. Med vårt interna mätverktyg kan du som användare lägga upp en undersökning, besvara den för att sedan få paketerad och analyserad data. Verktyget är helt fristående men kan även integreras med insamlad data från Mystery Shopping besök för att uppnå maximal effekt.

Kontakta oss

[email protected]
(+4670 9-600094)

Besöksadress

Vallgatan 15

411 16 Göteborg

Adress

Grev Turegatan 30,

114 38 Stockholm

Vårt team är alltid tillgängligt för att hjälpa dig med dina frågor, förslag eller idéer. Du kan nå oss enkelt via våra telefonnummer, e-post eller genom att fylla i vårt kontaktformulär. När du har fyllt i formuläret, kommer vi att kontakta dig så snart som möjligt för att hjälpa dig med det du behöver.